Prokletije. Trojan.

Trojan ili Maja Trojanit je pogranični greben Prokletija između Crne Gore i Albanije.

Greben Popadije u prvom planu, Trojan u produžetku, Komovi na horizontu.

Otkud ime Trojan? Posmatran odozdo iz Albanije, vršni greben ima tri “grbe”. Najviša od njih je Veliki vrh Trojana (2190m).

Zapadna strana Trojana oblikuje klisuru reke Grnčar. Grnčar prikuplja vodu brojnih izvora i potoka sa južnih padina Popadije (Maja Vajušes). Izvorište Grnčara je vazdušnom linijom udaljeno tek možda nekoliko stotina metara od izvorišta reke Cijevne. Dok se Cijevna preko Skadarskog jezera uliva u obližnje Jadransko more, Grnčar odlazi na sever i uliva se u Plavsko jezero. Zaključak: sam severni ćošak Albanije neočekivano pripada Crnomorskom slivu.

U podnožju Trojana sa albanske strane leži selo Ljepuša. Tamo sam boravio pre samo tri meseca, istraživajući okolne visove Maja Grebenit-a, Bereždoljit-a i Vajušes-a. Do samog vrha Trojana tada nisam išao, već sam se ograničio na njegov stenoviti istočni rub – Gur i Kul (Maja Gurikulit, Poboden kamen).

Gur i Kul.

Razlog za još brži povratak u ove krajeve je bila “nestvarna prokletijska jesen u najavi”.

Oktobar u planini je po pravilu raskošan ali je 2022. bila dodatno specifična: sušno leto je naglo prekinuto neočekivano hladnim i kišovitim septembrom. Obilne kiše su imale pojačano dejstvo na okasnele borovnjake – planina je početkom oktobra “pocrvenela” do neslućenih razmera. Livade su čak povratile zelenu boju, dok je bukov list uz septembarski mraz kalendarski ranije porumeneo.

Katun Popadija – Qafa Gurit – Trojan – Gur i Kul – Popadija – Volušnica (Maja Can) – Grebaje.

u totalu: 17km sa 1100m akumuliranog uspona i 1600m silaska.

Jesen je čarobna ali izuzetno kratko traje – pogotovo u predelima iznad 1500m nadmorske visine. Da je trenutak pravi, saznao sam i od našeg turno ski “ambasadora” u Plavu – Esada Redžematovića. Zahvaljujući Esu i njegovoj Golf mašini, to jutro preskačemo inicijalni uspon i startujemo visoko – od porušene karaule u cirku Popadije, sa značajnih 1700m. Umesto monotonog linearnog uspona ka vrhu Trojana (kroz Trojanska vrata) plan je da odmah dohvatimo granični greben, na kome ćemo provesti veći deo dana.

Dolina Grebaje.

Sa proplanaka Popadije brzo i lako izbijamo na najbliži prevoj – Ćafa Gurit (Qafa Gurit, 1865m). Pola sata kasnije već smo pod stenama Gur i Kul-a. Uz gušće oblake, odsustvo pravog svetla i hladan vetar, uspon na Gur i Kul (2080m) ostavljamo za topliji deo dana u povratku – kada će na sreću ponovo granuti sunce i i sve izgledati mnogo lepše. To je prednost kada se preko iste tačke prolazi dva puta – današnji trek sam naime koncipirao kao grebenski polutravers, ne vraćamo se na istu početnu tačku, već se spuštamo celim grebenom od Trojana do Volušnice i silazimo u Grebaje.

Katun Popadija.
Početna tačka – cirk Popadije.
Pogled ka Karauli i Visitoru.
Ka Ćafi Gurit, na pograničnom grebenu između Popadije i Trojana.
Granični kamen iz nekih starih vremena.
Ka Velikom vrhu Trojana.

Dovoljno je svega dva sata hoda od katuna Popadija do vrha Trojana. Na moju veliku sreću, doslovno kako smo zakoračili na vrh, magično svetlo je počelo da se probija. Prvo se razvedrilo nad kanjonom Cijevne i Kučkih planina, da bi uskoro zasijali i mramorni divovi Grbajskog Zastana – redom od Karanfila do Šnikuta.

Kučke planine, Vila i Štrugeze obasjani zracima sunca.
Maja Golišit iznad kanjona Cijevne. U pozadini se naziru i Kučka korita u Crnoj Gori.
Plodne terase u mestu Gornja Selca iznad Cijevne – najdragocenije parče zemlje u surovom Keljmendu. Lovćen na horizontu!
Ka Vuklju i Nikču.
Planinar na vrhu Trojana, masiv Prokletija od Karanfila do Šnikuta u pozadini.
Fiat lux – neka postane svetlo, i bi svetlo”!
Jesen oko pottrojanskih katuna iznad Ljepuše.
Greben Trojana.
Maja Trojanit. Greben Bereždoljita u pozadini.

Od podneva, kada smo se zatekli na vrhu Trojana, pa sve do sumraka, kada smo na vidikovcu Maja Can na Volušnici ispratili dan, proveli smo šest sati po, vrlo verovatno, najlepšem grebenu Dinarskog pojasa.

Trenuci i prizori zbog kojih vredi potegnuti na dug put Prokletija pa makar to bilo i na jedan jedini dan.

Qafa Trojan ili Žuta prla.

Gur i Kul je stenoviti završetak Trojana koji je gotovo nepoznat čak i redovnim posetiocima Prokletija. Odavde venac Prokletija blista na popodnevnom suncu dok je u prvom planu prostor Popadije. Staza od Gur i Kul dalje ka Popadiji kompletno prelazi na albansku stranu planine, prolazeći kroz neobičan krajolik kamenih tornjeva prožet četinarima – dosta atipično za Prokletije.

Prostor je geološki zanimljiv jer ovde krečnjački sastav Trojana zadire u starije slojeve Popadije (škriljci).

Markantni Gur i Kul viđen sa Popadije.
Blistavi Karanfili desno i Maja Rosit gore levo preko grebena Volušnice.
Fortit i ekipa.
Vrhovi Grbajskog zastana.

A kako je dan odmicao, sivih oblaka je bilo sve manje, a svetlosti i plavog neba sve više. Kulminacija prizora se po običaju dešava na grebenu Popadije i Talijanke, na kome sam treći put ove godine.

Na grebenu nas polako pristiže i Sanel Škrijelj, planinar iz Rožaja – sa kojim sam se do tog momenta poznavao samo preko facebook-a.
Karaula levo, a desno spektakularni vidikovac – Maja Can.
Maja Vajušit – stražar iznad Tri livade Grbaje. Sadašnje kolokvijalno ime ovog vrha je verovatno “greškom” označeno na topo-kartama JNA po imenu susednog vrha Maja Vajušes (Talijanka) sa koga je načinjena ova fotografija. Prvobitni lokalni naziv je Maja e Edhave.
Ekipa: Đorđe, Ljubiša, Sale i Sanel.

Izlazak iz zone komfora, i sav taj trud da se u istom danu “dobaci peške do Albanije” nisu bili uzalud. Prokletije po ko zna koji put ne ostaju dužne i obilato nas nagrađuju prizorima.

Vidimo se sledeće jeseni – na grebenu Bora.

Grebaje, oktobar 2022. godine

Wikiloc: Katun Popadija – Qafa Gurit – Trojan – Gur i Kul – Popadija (Maja Vajushes) – Volušnica (Maja Can) – Grebaje.

Maja Can iz Grbaje.

2 thoughts on “Prokletije. Trojan.

1. Ovo u daljini bi morao biti Lovćen, ne Rumija. Prelijepe fotografije!

Liked by 1 person

1. Pomislih i ja da je možda i Lovćen! Ispravićemo 🙂 Hvala!